بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی فرار از اتاق از سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد، در این بازی بازیکنان باید با مشاهده و استفاده از سرنخ‌ها و حل کردن معماهایی که در یک فضا وجود داشتند کلید خروج از محل را پیدا کنند و وارد مرحله بعدی بشوند.

فرار از قانون در اتاق فرار

به گزارش قدس خراسان، محبوبیت این بازی سبب شد سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷ تاکاو کاتو ژاپنی، مدیرعامل SCARP با الهام از بازی‌های فرار از اتاق تصمیم به ساخت یک اتاق فرار بگیرد و بازیکنان را به‌صورت فیزیکی وارد بازی فرار از اتاق کند.  

با گسترش اتاق‌های‌ فرار در دنیا از سال ۱۳۹۵ یعنی پس از ۹ سال از آغاز فعالیت نخستین اتاق فرار در ژاپن، این صنعت سرگرمی وارد ایران شد؛ صنعت نوپایی که هنوز بحث‌های زیادی در مورد اینکه دستگاه متولی آن چه سازمانی باید باشد، در جریان است.
چند سالی است این صنعت سرگرمی وارد مشهد شده و طرفداران خودش را دارد، اما مسئله اصلی در این قصه این است که آیا این اتاق‌های‌ فرار مجوز رسمی از اداره مربوط را دارند؟ چرا که اغلب آن‌ها هیچ تابلو و نشانه‌ای ندارند و گاهی مراجعه‌کنندگان را چندین دقیقه در کوچه‌ها منتظر می‌گذارند تا نشانی دقیق را بدهند و برخی این سرگردانی را مقدمه دلهره و هیجان این بازی می‌دانند.
به‌ عنوان مثال با گروهی به یکی از اتاق‌های‌ فرار مشهد رفتم تا با کم و کیف اجرای این سرگرمی آشنا شوم، نشانی تقریبی را ابتدا داده بودند اما در این فاصله تقریبی هیچ خبری از تابلویی با این مضمون دیده نمی‌شد و سرانجام پس از ۱۵-۱۰ دقیقه تابلو یک مغازه تعمیر خودرو را به ‌عنوان نشانه اتاق فرار اعلام کردند و از در کنار آن تعمیرگاه وارد زیرزمین آن ساختمان شدیم.
از دیگر نکات اتاق‌های‌ فرار بدون مجوز این است که رده‌بندی سنی برایشان آن قدر مهم نیست؛ چرا که با وجود اینکه در سایت‌ها اعلام کرده بودند رده‌بندی سنی شرکت‌کنندگان مثبت ۱۶سال است اما با حضور نوجوانان کوچک‌تر از ۱۶ سال نیز موافقت کردند.  
با پرس‌وجو از ارگان‌های مختلف متوجه شدم متولی اتاق‌های‌ فرار اداره کل ورزش و جوانان است، بدین منظور گفت‌وگویی با حمزه حکیمی‌فر، مسئول امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی انجام دادم تا اطلاعاتی از کم و کیف فعالیت اتاق‌های‌ فرار در مشهد کسب کنم.
حکیمی‌فر با بیان اینکه بازی‌های فکری و اتاق فرار زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی هستند، گفت: دریافت مجوز برای باشگاه‌ها براساس دستورالعمل عمومی وزارت ورزش و جوانان برای همه باشگاه‌ها و رشته‌های ورزشی یکسان است، شرایط تخصصی نیز وجود دارد که فدراسیون مربوط شرایط و دستورالعمل‌ها را برای هر رشته‌ به‌ صورت مجزا می‌نویسد سپس به وزارتخانه می‌دهد و وزارتخانه نیز پس از بررسی و تأیید کمیسیون ماده۵ آن را مهر تأیید می‌زند و به استان‌ها ابلاغ می‌کند.
مسئول امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۲ اتاق فرار در مشهد مجوز دریافت کرده‌اند، متذکر شد: آن اتاق‌های‌ فرار که مجوز ندارند از نظر ما فاقد اعتبار هستند، اگر اتاق فرار فاقد مجوز مشاهده یا گزارش داده شود، مراتب را به دستگاه‌های مربوط اعلام می‌کنیم تا از طریق اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی پلمب ‌شوند، تاکنون نیز اتاق‌های‌ فرار بدون مجوزی داشتیم که پلمب شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اتاق‌های‌ فرار بدون مجوز را بیشتر به این سمت سوق می‌دهیم که قانونمند کار کنند و به ‌دنبال دریافت مجوز بروند، به هیئت ورزش‌های همگانی نیز اعلام کرده‌ایم اتاق‌های‌ فرار بدون مجوز اگر شرایط لازم را ندارند، شرایط را برایشان تسهیل کنند تا به ‌صورت قانونمند کارشان را ادامه دهند.
حکیمی‌فر افزود: هدفمان تنها برخورد و پلمب نیست، بلکه قرار دادن آن‌ها در مسیر کار قانونی است، اما اگر باشگاه‌هایی نخواهند در چارچوب مقررات اداره کل ورزش و جوانان قرار بگیرند با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
مسئول امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه باشگاه‌هایی که مجوز دارند در آینده در سایت اداره کل ورزش و جوانان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: محدودیت سنی اتاق‌های‌ فرار در دستورالعمل اختصاصی اعلام شده از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی، مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از مردم نمی‌دانند متولی اتاق‌های‌ فرار چه اداره‌ای است و آیا مجوز قانونی دارند یا خیر، تقاضای ما از مردم این است که حتماً پیش از اینکه به باشگاه‌های ورزشی یا مجموعه‌های تفریحی مانند اتاق فرار مراجعه ‌کنند، قانونی بودن فعالیت آن مجموعه را از طریق اداره‌های ورزش و جوانان شهرستان‌ها پیگیری و بعد برای هر گونه فعالیتی اقدام کنند. 
حکیمی‌فر ادامه داد: مردم برای اعلام گزارش‌های خود از مجموعه‌های غیرمجاز اتاق فرار می‌توانند به اداره‌های ورزش و جوانان شهرستان‌ها و اداره کل استان با شماره ۳۷۶۴۰۳۴۱ تماس بگیرند.
با وجود اینکه مسئول امور باشگاه‌های اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی ۱۲ اتاق فرار در مشهد را دارای مجوز اعلام کرد اما با جست‌وجویی ساده در اینترنت در دو سایت رزرو اتاق فرار با عددی خیلی بیشتر از ۱۲ مواجه می‌شویم، در این دو سایت ۲۶ و ۴۴ اتاق فرار در مشهد وجود دارند که به ‌راحتی می‌توان جزئیات سناریوها و سانس‌های آن‌ها را مشاهده و رزرو کرد. 
در ادامه گفت‌وگویی با سیدحسین علوی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه ورزش جوانان شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت فعالیت اتاق‌های‌ فرار در مشهد داشتم، او در این باره گفت: اطلاعی در مورد فعالیت اتاق فرار در مشهد ندارم و آن را به ‌عنوان مسئول کمیسیون ورزش و جوانان پیگیری می‌کنم، در حوزه بازی با دو مجموعه‌ بازی‌سازی ارتباط گرفته‌ایم و تا یک ماه آینده کاری را با محتوای جبهه انقلاب به بهره‌برداری می‌رسانیم تا در اختیار نوجوانان و جوانان شهرمان قرار دهیم.
از دیگر نکات اتاق‌های‌ فرار در مشهد محتوایی است که حین بازی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌کنند، این موضوع سبب می‌شود نیازمند ورود جدی دستگاه‌های فرهنگی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نوع سرگرمی‌ها باشیم؛ چرا که این نوع سرگرمی در معرض ورود جدی برخی فرقه‌های انحرافی است و این را می‌توان از اسامی برخی از اتاق‌های‌ فرار احساس کرد. 
اینکه وزارت ورزش و جوانان اتاق‌های‌ فرار را با باشگاه‌های ورزشی در یک رده قرار داده، موجب شده انتقادهای جدی به این موضوع وارد شود، در این راستا آیدین مهدیزاده ‌تهرانی، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی سال گذشته در جلسه شورای نظارت بر اسباب‌ بازی به ورود وزارت ورزش در امر صدور مجوزهای لازم برای اتاق‌های فرار اشاره کرد و گفت: اتاق‌های‌ فرار قابل تعمیم به اتاق‌های بازی هستند و حتی می‌توان به فضاهای بازی در مهدکودک، مدارس و شهرداری‌ها فکر کرد. در حال حاضر جواز فعالیت صنفی برای اتاق‌های فرار در کشور به‌عنوان باشگاه از سوی وزارت ورزش صادر شده که این خود موجب مشکلاتی شده، زیرا نوع برخورد آنان با وقایع اتاق فرار متفاوت است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مجوزهای شورای نظارت بر اسباب ‌بازی مرجعیت شروع کسب و کار ندارد پس بهتر است نقص‌های حقوقی مجوزهای شورای نظارت مرتفع شود و بتوان برای آن برنامه‌ریزی درستی داشت. علت ورود وزارت ورزش به اتاق‌های فرار جریان استانداردهای ایمنی است و شورا برای صدور این استانداردها صلاحیت لازم را ندارد، بنابراین وزارت ورزش به‌دلیل داشتن این استانداردها ورود کرده است. ما در زمینه اسباب ‌بازی نیز همین مسئله را داریم که اگر اتفاق ایمنی رخ دهد، شورای نظارت را مسئول آن می‌دانند در حالی که ما تأییدیه‌هایمان صرفاً فرهنگی است و ربطی به ایمنی ندارد.
با توجه به نکات مطرح شده نیاز است تجدیدنظری جدی در زمینه دادن مجوزهای لازم به اتاق‌های فرار اتخاذ شود و با مراکز غیرقانونی در این زمینه برخورد جدی صورت بگیرد؛ چرا که تعداد بالای اتاق فرار بدون مجوز جای نگرانی دارد و نداشتن نگاه فرهنگی به این موضوع آسیب‌های زیادی را متوجه این سرگرمی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.